DYSCALCULIE BIJ VOLWASSENEN

reKenproBleMen en dySCAlCulie Bij VolWASSenen Het is 19 november 2022. We zijn in oegstgeest bij corpus. onze dyscalculietafel is ingericht, de middag ‘mijn brein mag er zijn’ van Impuls & Woortblind begint. We zien vooral (jong) volwassenen en we vragen ons hardop af of we niet beter andere materialen mee hadden kunnen nemen. diagnostiekmateriaal bijvoorbeeld in plaats van een maatbeker, speelgoedkassa en spelletjes zoals regenwormen? teKst: melAnIe VerdAm & Joery stAlenHoeF – ortHopedAGoGen prAKtIJK de enGH n 22 I&W mAGAZIne nr 1 - 2023 iets blijkt minder waar, het zijn de ware publiekstrekkers van onze tafel! mensen die zich herkennen in het liever niet spelen van spelletjes met geld, dobbelstenen en andere vormen van getallen komen bij ons langs. sommigen erkennen ‘zomaar wat te doen’ of de meest gekke trucjes te verzinnen om het spelletje toch mee te kunnen spelen. dat is wat een rekenprobleem met mensen doet. Het zit in zoveel verschillende aspecten van het dagelijks leven verborgen, dat je er ook bijna dagelijks tegenaan loopt. Voor mensen met rekenproblemen zorgt dat vaak voor een toename van (extra) hard werken, (creatief) compenseren, maar ook voor stress en onzekerheid. beperkte automatisering mensen die van zichzelf weten dat ze de tafels vroeger ‘verschrikkelijk’ vonden, koppelen dat niet meteen aan moeite met het spelen van Halli Galli, monopoly, Qwixx of regenwormen. beperkte automatisering, zoals het snel paraat hebben van de tafels in je hoofd, is een onderdeel van rekenproblemen. dit heeft wel degelijk invloed op het vermogen om deze spelletjes te spelen. Versneld tellen, getallen herkennen, combineren en snel reageren, ze zijn allemaal van belang bij het spelen van deze spelletjes. bovendien doen dit soort spellen niet alleen een beroep op het ‘technische rekenvermogen’, maar ook op het emotionele vermogen. Het is niet fijn om te merken dat zo’n ogenschijnlijk eenvoudig spel jou zoveel meer moeite kost dan je medespelers. onzekerheid en stress Forse rekenproblemen en dyscalculie hangen sterk samen met het ervaren van stress en spanning in het dagelijks leven. denk bijvoorbeeld aan het ergens ‘op tijd moeten zijn’. dat doet een groot beroep op gevoel voor tijd, maar ook plannen, organiseren en het vasthouden van alle stapjes die je moet zetten om uiteindelijk -op tijd- op de gewenste eindlocatie te komen. bij zo’n ogenschijnlijk simpele handeling spelen verschillende neuropsychologische factoren mee, die allemaal op een eigen manier kunnen bijdragen aan de moeite om dit technisch voor elkaar te krijgen. beperkt functioneren op één of meerdere van die factoren zorgt ervoor dat, terwijl je ermee bezig bent, je heel hard aan het werk bent. Zonder dat het gevoel van grip en controle toeneemt. dat zorgt vaak voor een toename van onzekerheid en stress, zeker wanneer het uiteindelijk alsnog ‘mislukt’ door te laat te komen of iets te vergeten.

23 Online Touch DYSCALCULIE BIJ VOLWASSENEN Home


You need flash player to view this online publication